Soltronic.pl

Masz pytanie? Skontaktuj się z nami.

Wysyłka od 300 zł gratis!

Wysyłka w 24 godziny

Masz pytanie? Skontaktuj się z nami.

info@soltronic.pl | +48 22 100 41 46

Zestaw solarny do kampera

Ładowanie akumulatora hotelowego w kamperze

Akumulator hotelowy, inaczej postojowy, pełni w kamperze kluczową rolę – jest centrum układu elektrycznego przestrzeni mieszkalnej. Wybór odpowiedniego akumulatora i ładowarki jest kluczowy dla zapewnienia nieprzerwanej dostępności energii. Jak zatem wybrać odpowiednie urządzenia?

Akumulator rozruchowy a akumulator postojowy – co je różni?

Kampery są wyposażone w co najmniej dwa akumulatory. Pierwszy z nich to akumulator rozruchowy, standardowo zamontowany w każdym samochodzie. Jego główną funkcją jest umożliwienie uruchomienia silnika. Akumulatory rozruchowe dostarczają ogromnej ilości energii w bardzo krótkim czasie, co jest niezbędne do rozruchu pojazdu. Jednakże, ze względu na tę właściwość, która pozwala im zużyć nawet do 20% swojej pojemności jednorazowo, a bezpieczny poziom rozładowania wynosi zazwyczaj 25%, nie są one odpowiednie do zasilania systemu elektrycznego w części mieszkalnej kampera.

 

W sytuacji, gdy akumulator rozruchowy nie spełnia oczekiwań, z pomocą przychodzą akumulatory dodatkowe, nazywane postojowymi, hotelowymi lub bankami energii. Te urządzenia zostały zaprojektowane tak, aby uwalniać zgromadzoną w nich energię powoli i przez długi czas. Ich zaletą jest zdolność do głębszego rozładowywania w porównaniu do akumulatorów rozruchowych, bez wpływu na trwałość, co pozwala im przetrwać znacznie więcej cykli rozładowania/ładowania. Dodatkowo, są to akumulatory bezobsługowe – nie wymagają uzupełniania elektrolitu ani konserwacji. Pracując nie wydzielają szkodliwych gazów i nie potrzebują dodatkowej wentylacji. Ze względu na brak elektrolitu w stanie płynnym, mogą być montowane w różnych pozycjach i pod różnym kątem nachylenia.

 

Ładowanie kampera

Rodzaje akumulatorów hotelowych

Akumulatory żelowe – poprzez dodatek krzemionki, elektrolit w akumulatorach przekształca się w masę żelową. Dzięki temu te akumulatory stają się bardziej odporne na wstrząsy i drgania, co sprawia, że są idealne w warunkach, gdzie występuje duża ilość ruchu. Dodatkowo, świetnie radzą sobie w podwyższonych temperaturach. Należy zauważyć, że główną zaletą akumulatorów żelowych jest ich niezwykła odporność na głębokie rozładowania, przy czym bezpieczny poziom rozładowania wynosi około 90%. Charakteryzują się także niskim współczynnikiem samorozładowania, co umożliwia ich przechowywanie przez dłuższy czas bez konieczności częstego doładowywania. Ponadto, w porównaniu z innymi bezobsługowymi akumulatorami, cechuje je wyższa tolerancja na przeładowanie.

 

Akumulatory AGM – W akumulatorach tego rodzaju elektrolit jest „zamknięty” w separatorach z włókna szklanego. Bezpieczny współczynnik rozładowania utrzymuje się na poziomie około 75%, jednak technologia AGM umożliwia szybsze ładowanie. Dodatkowo, te akumulatory charakteryzują się większym prądem roboczym, a ich relatywnie niska rezystencja wewnętrzna zapewnia dłuższy czas pracy. Również fakt, że akumulatory AGM są nieco mniejsze niż ich żelowe odpowiedniki o tej samej pojemności, może być cechą skłaniającą do zakupu. Na rynku dostępne są również wersje DUAL, które mogą być używane zarówno do rozruchu, jak i zasilania urządzeń elektrycznych w części mieszkalnej kampera.

https://taniesolary.pl/akumulatory-agm/

Akumulatory LiFePO4 – o tych akumulatorach wspominaliśmy już wcześniej w tym artykule. Po krótce – akumulatory LiFePO4 zapewniają znacznie dłuższą żywotność niż omawiani wyżej poprzednicy. Przy optymalnej eksploatacji sięgają tysięcy cykli i kilkunastu lat użytkowania bez utraty wydajności. Są bardzo odporne na szybkie i głębokie rozładowanie (nawet do 5%). Dodatkowo, akceptują bardzo wysoki prąd ładowania (nawet 100 A), umożliwiając ekspresowe uzupełnienie pojemności akumulatora, bez utraty jego wydajności.

 

Ładowarki do akumulatorów postojowych

Dla akumulatorów hotelowych zalecane są ładowarki mikroprocesorowe, charakteryzujące się zaawansowanymi funkcjami zabezpieczającymi (przed przegrzaniem, przeładowaniem, zwarciem itp.) i optymalizującymi proces ładowania. Są to inteligentne ładowarki, zwane również „podłącz i zapomnij”, które automatycznie monitorują i dostosowują prąd ładowania do bieżącego napięcia akumulatora. Korzystne jest inwestowanie w ładowarki wieloetapowe, obejmujące co najmniej trzy fazy ładowania: ładowanie stałym prądem, ładowanie stałym napięciem oraz utrzymywanie naładowania. Najnowsze modele dodatkowo oferują zaawansowane etapy, takie jak odsiarczanie (impulsowy prąd i napięcie eliminują siarczany z płyt ołowiowych, przywracając pojemność), miękki start (chroni przed ładowaniem uszkodzonego akumulatora, sprawdzając jego zdolność do przyjmowania ładunku) oraz regeneracja (zwiększenie napięcia, kontrolowane mieszanie kwasu w celu poprawy trwałości).

 

Mężczyzna ładuje akumulator kampera

Ładowanie akumulatora panelami słonecznymi

Dopasowanie odpowiedniego panela słonecznego stanowi kluczowy element sprawnego funkcjonowania całego systemu fotowoltaicznego. Ten wybór ma istotny wpływ nie tylko na efektywność ładowania, lecz także na kondycję akumulatora żelowego. Panel o zbyt dużej lub zbyt małej mocy może prowadzić do nadmiernego bądź niewystarczającego ładowania akumulatora, co z kolei negatywnie wpływa na jego trwałość. Ważne jest również odpowiednie dobranie regulatora ładowania – nadmiernie pojemny regulator generuje dodatkowe koszty, a nadwyżka mocy może pozostawać niewykorzystana. Z kolei zbyt mały regulator może ograniczać przepływ energii z panela słonecznego, a w skrajnych przypadkach nawet prowadzić do uszkodzenia regulatora.

Warto wspomnieć o równoczesnym ładowaniu akumulatora hotelowego w kamperze. Typowy taki układ to ładowanie panelem słonecznym oraz alternatorem podczas jazdy. Trzeba jednak zwrócić uwagę, przy ładowaniu akumulatora żelowego lub AGM, ze alternator powinien być przystosowany do tego typu rodzaju akumulatora i napięcie ładowania powinno wynosić 14,8V. Jeżeli jednak tak nie jest a dysponujemy dwoma źródłami ładowania też nie powinniśmy się martwić. Pomimo niższego napięcia z alternatora w późniejszym etapie po zakończeniu jazdy panel słoneczny doładuje odpowiednim napięciem akumulator.

O autorze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *